2009 : Investeren in Leisure loont deel 2

Geplaatst:

Verslag Investeren in leisure loont deel 2 (bijeenkomst 3 december 2009)

Met vier sprekers gingen we samen op zoek naar antwoorden op de vraag of investeren in leisure loont. In een interactieve sessie werden “the seven deadly sins” en “the seven heavenly virtues” van het investeren in leisure op rij gezet en besproken.

Bart Dronkert (programmamanager gemeente Zoetermeer):
“De gemeente Zoetermeer heeft heel bewust gekozen voor een Leisure ontwikkeling. Naast de economische motieven heeft de Leisure ook een duidelijke meerwaarde voor het vestigingsklimaat van andere bedrijven en bewoners.”
Een advies: “Maak van je project geen blauwdruk, maar geef ondernemers de ruimte om zelf met initiatieven te komen.”

Theo Hendriks (Sports and Leisure Group):
Met meer dan 20 fitnesscentra ziet de groep de toenemende concurrentie met vertrouwen tegemoet. Hendriks: “Wij zitten er bij elke ontwikkeling bovenop, want wij hebben de specifieke kennis voor het bouwen en inrichten van leisurecentra. En dat is ook nodig, want er wordt weinig rekening gehouden met specifieke eisen voor succesvolle Leisure concepten in de plannen van gemeenten en projectontwikkelaars.”
Een advies: “Betrek de eindgebruiker vanaf dag 1 bij de projectontwikkeling. Zo komt het meest markgerichte plan tot stand en voorkom je leisureprojecten met een onherkenbaar profiel.”

Hans Broekman (Progere BV):
In zijn praktijk ziet Broekman heel duidelijk de meerwaarde van samenwerking tussen Leisure en andere functies. Maar de praktijk blijkt weerbarstig: Veel gebieden zitten `op slot’ en ook legt hij de verschillen in cultuur tussen leisurebedrijven en projectontwikkelaars bloot. Dat zijn belangrijke barrieres die moeten worden opgelost.
Zijn duidelijke conclusie: “De werelden van Leisure en gebiedsontwikkeling moeten veel meer samenwerken.”

Jeroen Holman (BRC imagination arts):
Op de vraag: “Is investeren in Leisure lonend?” komt Holman meteen met een duidelijk “NEE”. Maar dat antwoord wordt in de presentatie genuanceerd. Want wat blijkt: Veel Leisure projecten zijn, geisoleerd bekeken, economisch weinig interessant. Maar als je Leisure in een breder perspectief bekijkt, dan blijkt er vaak wel een meerwaarde te zijn.
Een advies: “Stap eens af van de geijkte paden en durf samen met goede partners een project te bekijken vanuit een breder perspectief.”

deelnemers: ……….