2008 : Werelden van vermaak

Geplaatst:

Brood@Spelen middag 2008 : Werelden van vermaak.
Een verslag van Walter Jonker

Op woensdag 21 mei organiseerde Paul Rodenburg van B@S Consultants voor al weer de 9e keer de Brood@Spelen middag, waarin de ontwikkeling van leisure centraal stond. Op deze drukbezochte themamiddag bespraken vier specialisten op recreatiegebied hun visie op de ontwikkeling van leisure in winkels, winkelcentra en binnenstad.

Hubert von Heijden is adviseur voor ontwikkeling en exploitatie van accommodaties in de vrije tijd.
Von Heijden erkent het feit dat ‘leisure complexen’ in binnensteden minder rendabel zijn. Bij publieke sportcomplexen moet er vaak geld bij. Op dit moment verdwijnen steeds meer leisurevoorzieningen naar de buitenrand van de stad. Door combinaties toe te staan met retailconcepten, kan de positie van leisureprojecten worden versterkt. De huidige retailprobeersels in sportcentra zijn nog weinig succesvol; bijvoorbeeld vitrines met producten of winkeltjes die slechts op bepaalde tijden geopend zijn.
Volgens Von Heijden zijn er mogelijkheden om dit effectiever aan te pakken. Als voorbeeld noemde hij het sportcomplex in Eindhoven Noord, waar jaarlijks zo’n 1,7 miljoen bezoekers op af komen. Enkel kansen voor detailhandel binnen dit soort concepten:
1. Het combineren met sportretail. De sportcomplexen zijn bij uitstek geschikt voor ‘try en buy’ concepten.
2. De verkoop van gezondheidsartikelen
3. Bij sportcomplexen buiten de binnenstad zouden ook de dagelijkse boodschappen kunnen worden aangeboden. (Uit het publiek: “Sportcomplexen hebben vaak ook goede parkeermogelijkheden.”)

Nadia van Houwelingen van projectontwikkelaar TCN gaf een kijkje in de ontwikkeling van Schieveste in Schiedam. Hier wordt met een ‘Urban entertainment Centre’ ingespeeld op de groeiende populariteit van multimedia en de daaraan gekoppelde entertainment. De gemeente Schiedam vindt het belangrijk dat er op deze locatie activiteiten plaatsvinden met een sterke leisure component. Het Urban Entertainment Centre bestaat uit drie hoofdcomponenten: Retail (17.000m2) Leisure (19.500 – 22.000m2) en Food en fun (4.500 – 6000m2). Daarnaast maakt ook een P+R locatie onderdeel uit van het ontwikkelingsprogramma.

Hans Felius van Krijco Casino’s en Leisure is als ondernemer een partij die dagelijks met de praktijk van aantrekkelijk binnensteden te maken heeft. Krijco heeft zich ontwikkeld van een gokautomatenbedrijf tot een entertainmentorganisatie die aan een zo breed mogelijk publiek verantwoord amusement wil bieden. De negatieve associatie van gokhallen en gokverslaving maakt het vinden van geschikte locaties met bijbehorende vergunningen tot een belangrijk knelpunt.
In de nieuwste locaties van de Krijco casino’s krijgt het vermaak een steeds belangrijker rol. Felius: “We willen de mensen een gezellig avondje uit bieden. Door in een winkelgebied meer leisure concepten toe te laten kan bezoekfrequentie stijgen en verblijfsduur worden verlengd. ” Felius gaat in op de praktijk bij een aantal projecten. Bij het Boreel in Deventer is volgens Felius gekozen voor een gedifferentieerde huurprijs: “We zitten niet te wachten op faillissementen. Verschillende partijen moeten hun geld kunnen terugverdienen.”

Hans van Leeuwen van Slimm Advies wist als laatste spreker de aandacht goed vast te houden door met enkele harde feiten te komen over gastvriendelijkheid in binnensteden. Van Leeuwen is specialist in de leisure industrie en adviseert bedrijven en overheden over ontwikkelingen in de markt.
Door een vergelijking te maken tussen een binnenstad en een attractiepark kwamen de zwakheden van een binnenstad als attractie naar voren. Van Leeuwen: “In een attractiepark wordt je welkom geheten en na afloop uitgezwaaid. Daar voel je je welkom. Dat is in de meeste binnensteden wel anders. Daar wordt je gedoogd. Ga als ontwikkelaar of gemeente eens bekijken hoe je de bezoekers een ‘warme deken’ kan bezorgen.”
Een tweede belangrijk aandachtspunt voor de binnensteden is de uniciteit. Van Leeuwen: “De grote steden lijken steeds meer op elkaar. Dat komt doordat de grote ketens een muur van bekende gevels bouwt. Je komt dus in elke stad bijna hetzelfde winkelbestand tegen. Terwijl de oude binnensteden juist een automatische voorsprong hadden door hun unieke omgeving.“
Het gaat volgens Van Leeuwen beter bij projecten die buiten het binnenstadgebied liggen. Rondom voetbalstadions en retailcentres is er een veel beter evenwicht tussen retail en leisure. Hier besteed men vaak veel meer aandacht aan klantrelaties.”
“Ga eens in de schoenen staan van een pretpark- of binnenstadbezoeker. “ had Van Leeuwen zijn gehoor aan het begin van de presentatie voorgehouden, “…je ziet dan vanzelf waar het beter kan.” Dat bericht was aangekomen. De vragen gingen dan ook vooral over de mogelijke oplossingen:

Afsluitend kon worden geconcludeerd dat het net als voorgaande jaren weer een leuke en drukbezochte middag was met 85 vertegenwoordigers van gemeenten, toeristisch-recreatief bedrijfsleven, horeca en winkeliers, HBD, MKB, Kamers van Koophandel, projectontwikkelaars, beleggers en eigenaren onroerend goed, onderzoekers, adviseurs en andere professionals betrokken in de ontwikkeling van winkels en horeca en vermaak.

overzicht deelnemende bedrijven/instellingen: …………..