2000 : Onderzoek, ontwikkeling en organisatie van winkels, horeca en vermaak

Geplaatst:

Brood@Spelen middag 2000 over onderzoek, ontwikkeling en organisatie van horeca

De Brood@Spelen middag van 2000 zit er al weer op. De 80 deelnemers wisselden van gedachten over het thema horeca op een passende locatie, het Jacobi Theater in Utrecht.

Geef het volk brood en spelen en het is gelukkig zei Julius Ceasar. Er werden baden gebouwd, amfitheaters, circussen en het Colosseum. De mensen juichten en amuseerden zich. Dat we ook 2000 jaar later niet zonder Brood@Spelen kunnen blijkt uit de vele nieuw gebouwde winkelcentra, arena’s en poptempels, megabioscopen en grootschalige disco’s, attractieparken en evenementen als Euro 2000 en de wereldtentoonstelling in Hamburg.
De Brood@Spelen middag is een initiatief van Paul Rodenburg, directeur van B@S Consultants. In zijn welkomstwoord vertelde hij dat Brood@Spelen bedoeld is als informatie- en communicatiekanaal voor iedereen die betrokken is in onderzoek, ontwikkeling en organisatie van winkels, horeca en vermaak. Naast de jaarlijkse Brood@Spelen middag wordt ook internet ingezet (www.broodenspelen.nl).

Kijkje in de keuken
In een ongedwongen sfeer schetsten vier sprekers hun visie op de horecasector. Binnenstadsmanager Leo Grunberg gaf de aanwezigen een kijkje in de keuken van de gemeente Eindhoven waar een geïntegreerd horecabeleid wordt ontwikkeld. Jarenlang gold een horecastop in Eindhoven, waardoor gevestigde horecaondernemers beschermd werden en waardoor tegelijkertijd vernieuwers weinig kans kregen toe te treden. De benodigde ingrediënten voor geïntegreerd beleid zijn: locatiebeleid (bestemmingsplan), exploitatiebeleid (milieu- en veiligheidseisen), horecaconcentratiegebieden (stimulerings-, consolidatie-, en toelatingsgebieden) en horecatypologieën. De instrumenten waarmee het beleid wordt bereid zijn de wet- en regelgeving (APV, horecawet), de beschikbare financiële middelen (grote stedenbeleid) en communicatietools.

Het gebruik en inzetten van communicatietools zijn dagelijkse praktijk voor gebiedsmanager Eugene van Gerwen (Polyground). Een gebiedsmanager streeft naar verbetering en behoud van kwaliteit in het winkel- en horecagebied. Dit kan alleen met de gouden regel: creëer draagvlak. Het opzetten van kwaliteitskringen is hierbij een beproefde methode. Hier worden gemeenschappelijke doelen van de drie belangrijke actoren, ondernemers (levendigheid), politie (veiligheid) en gemeente (leefbaarheid) aangepakt. Addertjes onder het gras zijn de hoge mutatiegraad in de branche die communicatie bemoeilijkt en het door de actoren veelal prioriteit geven aan de korte termijn belangen (economisch). Een voorbeeldproject op het gebied van veiligheid is de zogenoemde poetsverlichting, lampen die aanspringen bij calamiteiten of die na sluitingstijd aangaan.

Horecaconcepten
Consultant Arjan Knoppert (Interbrew) gaf de aanwezigen een tour langs verschillende horecaconcepten, echter niet voordat hij kort had toegelicht wat hieronder verstaan moest worden. Een concept ontstaat volgens hem uit de dynamiek tussen uitgaansgebied (locatie), uitgaansaanbod (formule) en uitgaanspubliek (doelgroep). Wat zijn nu de hot spots in horecaland internationaal gezien? Dia’s van themarestaurants -meer attractie dan ontmoetingsplek-, booming Ierse en Engels pubs -belangrijk communicatiemiddel voor bierintroducties-, de wereldwijd in opkomst zijnde Belgische cafés met het accent op de keuken en biercultuur, het goed werkende totaalconcept van internationale themacafés , het commercieel interessante eten-drinken-dansen concept, en de pretentieuze aan de top van de markt staande trendy bars en restaurants werden door deze ‘beroepsstapper’ van commentaar voorzien.

Showbizz
‘No business without showbusiness’ was het credo van adviseur Robert Marijnissen (Kolpron). Hij belichtte de diverse gradaties waarin horeca bij attracties (Burgers Zoo) of winkels (Blue Water) voorkomt en gaf aan dat de scheiding tussen horeca en detailhandel sec steeds minder duidelijk te maken is. Hij liet de aanwezigen watertanden bij de poetsverlichting van Las Vegas. En passant liet hij zijn publiek weten hoe een attractie van een minuut verblijfsduurverlengend kan werken. Al met al zorgden zijn ‘vakantiedia’s’ voor een luchtige afsluiting van een leerzame eerste Brood@Spelen middag.

Een aantal deelnemers gaf te kennen uit te kijken naar de volgende Brood@Spelen middag die overigens pas volgend jaar georganiseerd zal worden. We zijn benieuwd.

Verslag van Emmi Nelissen in Shopping Centre News 3 – juni/juli 2000